Responsive design

Responsive design

Vi ved alle, at en mobilvenlig hjemmeside er mere vigtig end nogensinde. Størstedelen af alt trafik online kommer fra mobileenheder som smartphones og tablets. Ikke nok med, at det størstedelen faktisk bruger deres telefon på internettet, så er det også blevet en rigtig vigtig faktor, hvis du ønsker at rangere godt på Google. De lancerede den såkaldte Mobilgeddon opdatering hvis fokus var at give en fordel til hjemmeside som fungerede godt på mobileenheder.

Webdesignere skal ikke overse vigtigheden af mobileenheder. Mobileenheder er ikke bare en trend lige nu, men det er fremtiden og vi vil se flere og flere mindre enheder. Vi har derfor de sidste år og specielt efter Google annoncerede at en mobilvenlig hjemmeside gavnede i rankings, arbejdet på designløsninger som fungerer på flere enheder.

Man skal derfor som designer eller udvikler sikre, at hjemmesiden ser godt på hvilken som helst skærmstørrelse, uanset om det er computer, tablet, smartphone eller smartTV. Det er her responsivt design kommer ind i billeder. Det udvikles nemlig til at fungere på mere end bare en skærmstørrelse. Det kan godt være svært at overtale alle til at opdatere til et responsivt design også selvom det i dag ligefrem kan kaldes for branchestandard.

1. Fremtidssikkert

Først er det værd at nævne fremtiden, ikke fordi at vi kan se fremtiden, men vi har nogle ideer og tanker om hvordan fremtiden kommer til at se ud.

Et hjemmesiden-design i dag både fungerer på store skærme, computere, telefoner, tablets osv. Det er derfor mere vigtigt end nogensinde at præsentere sit brand og hjemmeside ordentligt på de forskellige enheder. At have en design som virker overalt sikre dig i dag, i morgen og i fremtiden. Det fungerer ikke kun på computere og telefoner, men derimod alle mulige enheder. Folk bruger ikke bare deres telefoner til at gå på internettet, i dag er det også muligt fra fjernsynet, spillekonsollen osv. Det ville være umuligt at følge med udviklingen, hvis man hver gang skulle udvikle et nyt design til en ny enhed. Derfor udvikler størstedelen i dag så det skalerer og fungerer på forskellige enheder.

2. Mere brugervenligt

Mobilebrugere har adgang til internettet når som helst og hvor som helst. Den største brug til at de bruger internettet på farten, er for at finde et svar eller løsning på deres problem prompte. De kan altså ikke vente med at tjekke vejret for i morgen til senere foran en computer. Er din hjemmeside derfor ikke mobilvenlig, så kan du miste kunder som i stedet besøger konkurrentens side.

Når en hjemmeside bliver vist på en telefon, så bliver den typisk set på en høj i stedet for en bred skærm. Det kan dermed hænde, at tekst og billeder har nogle mærkværdige størrelser. Responsivt design går ind og manipulerer layoutet og forskyder indholdet, så tekst størrelse og billeder bliver vist på en optimal måde. Denne automatisk tilvænning af hjemmesiden gør, at brugeroplevelse bliver fantastisk lige meget hvilken skærm eller enheder de bruger din hjemmeside på.

3. Kan gøre din hjemmeside lidt langsommere

En af ulemperne ved at have en hjemmeside med responsivt design er, at man i virkeligheden presser en masse detaljer og koder ind på en side. De ekstra koder er nødvendige til at vise hjemmesiden perfekt på forskellige skærme. Din side loader derfor flere ressourcer før at den bliver vist.
Det er ikke et stort problems så du skal bekymre dig om, da servere og webhoteller i dag er så hurtige, at lidt ekstra kB ikke gør hjemmesiden mange millisekunder langsommere. Prøv derfor at holde din kode så ren som mulig. Bruger du et CMS som WordPress, så find et nyt tema af en anerkendt og dygtig udbyder. Bruger du ThemeForest, så tjek udvikleren portfolio og tjek ratings på alle deres temaer, plugins osv.

4. Fjernelse af indhold på mobileenheder

Det ser ofte, at nogen bevidst fjerner indhold og elementer fra deres hjemmeside, når siden bliver vist på fx en telefon. Selvom det virker naturligt, at mindre skærm, mindre indhold, så kan der dog være den store ulempe, så det går ud over din omsætning og konvertering. Fjerner du vigtige elementer som de vil komme til at savne, så er din hjemmeside måske nemmere at navigere, men måske var det også den salgstale som overbeviste kunderne til at købe dine produkter.

Det bedste ville være, at vise alt eller så meget som muligt med en nem og overskuelig navigation/menu. Typisk tager det mere tid at udvikle med et responsivt design, men det er uden tvivl besværet og pengene værd. Hav in mente, skjuler ud elementer på din hjemmeside på telefoner via CSS, så bliver de alligevel downloaded. Så at skjule med CSS hjælper ikke på hastigheden af din hjemmeside.

5. Billigere i længden

Som nævnt i punkt 3, så var man førhen nødt til at udviklere og designe sin hjemmesider til de forskellige enheder. Rigtig mange store hjemmeside havde dengang en mobilversion af deres hjemmeside, ofte lokaliseret på et subdomæne fx m.eksempel.dk. Det gjorde både udvikling men også vedligeholdelse utrolig dyrt og tidskrævende. Man var dermed tvunget til at opdatere indholdet på flere sider, i stedet for bare at skulle gøre det et sted. At have det hele under et tag gøre også administrering som statistik/analyse af hjemmesiden trafik væsentlig nemmere. I Google Analytics er det muligt at sortere efter forskellige enheder, så du har stadig 100% kontrol.

6. Højere omsætning

Så vi alle ved, så vokser online handle år for år, og det gælder også handel fra mobiltelefoner. I 2013 var alle kør gjort fra telefoner, hvor i 2015 fra det tal over fordoblet. Driver du en online forretning med en webshop, så er der absolut ingen undskyldning for ikke at have en responsivt design. Du kan eventuelt tjekke hvor mange af dine besøgende som bruger en telefon – du vil uden tvivl bliver overrasket over hvor stor en del de udgør i dag.

7. SEO – Google ranking

Google er den dominerende søgemaskine i stort set alle lande og specielt i Danmark. Man kan få rigtig meget trafik “gratis” via en god Google placering, så hvorfor ikke hjælpe den placering i en positiv retning. En vigtigt faktor er en mobilvenlig hjemmeside, Google er nemlig helt vilde med at sende deres brugere til en hjemmeside som faktisk fungerer godt på telefoner.

Gør dig selv den tjeneste, at få din hjemmeside optimering til alle enheder og skærmstørrelser ved at bruge et responsivt design.


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *