Der er mange forskellige typer og slags hjemmesider

Hjemmeside typer

At definere en hjemmeside en større udfordringer en førhen, takket være udviklingen og teknisk som har givet os alle de muligheder vi har i dag. Jeg vil derfor i denne artikel prøver at identificere og kategorier de forskellige typer af hjemmesider som finder på internettet.

Webshops

Webshops eller ecommerce hjemmesider er online butikker som gør det nemt og muligt at shoppe fra hjemmet foran en skærm. Webshops giver dermed også forretningsejere muligheden for at køre og styre deres forretning fra hjemmet eller måske et kontor uden, at du skal have en fysisk butik som dine kunder kan besøge.

Anhængig af dit produkt, så har du måske også bruge for et varelager, men det varierer meget fra produkt til produkt. Sælger du et digital eller online-produkt, så kræver din forretning ikke mere end en computer og internetforbindelse. Mange online iværksættere starter ud med at have deres produkter i garagen og selv sender varerene. Specielt på det udenlandske marked fx USA, er dropshopping meget rigtig stort. Hvilket vil sige at du står for markedsføring og salg, men en anden virksomheder/lager tager sig af modtagelse og afsendelse af dine produkter. Amazon gør rigtig meget i dette.

Blogs

Blogs er forkortelse for “web log” og blev først rigtig stort i midten af 00’erne. Generelt bliver de brugt på en personlig måde, lige meget om de også benyttes kommercielt. De er nemlig meget populært for en virksomhed at have en blog og benytte den som en “personligforbindelse” til deres kunder, da den ofte er mindre formel. Er det en personlig blog, så benyttes de til selviscenesættes, fortælle en historie eller som en slags online dagbog som andre kan følge med i. En blog er kronologisk opbygget, så alle de nyeste indlæg bliver vist først.

Personlige og private hjemmesider

Typisk bliver disse brugt blandet venner eller familier til deling af informationer og billeder. De er ofte helt lukkede, så søgemaskiner og andre besøgende ikke kan få adgang til informationerne. Selv i en tid hvor meget bliver delt på sociale medier, så er der stadig individer som sætter pris på fuld kontrol over deres meget personlige billeder og historier.

Billeddelingssider

Disse hjemmesider har et mål, at giver brugeren muligheden for at uploade og dele billeder online. Det kan både være i form at en amatør-fotograf-hjemmeside, hvor fotografer kan dele og kommentere hinanden billeder. Eller også kan det være 100% åbne fora, hvor stort set alt er accepteret og andre brugere kan “like” billederne.

Internettet ville ikke være det samme uden flotte hjemmesider og hvordan opnår man en flot en? Med en flot visuel præsentation af sit produkt. Deres derfor en undertype som specialiserer sig i deling af billeder kun til professionelle. Nogle er royalty-free og kan dermed benyttes uden betaling, hvor andre tager en høj pris for deres billeder.

Informationsbaseret hjemmesider

Her bliver hele fokusset lagt på at levere så meget brugbar information som muligt. Enten kan det være til et specifikt emne eller også kan det være meget bredt. Artikeldatabaser, wikier og ordbøger er for eksempel denne form for hjemmeside. De leverer informationer på et emne som du søger og tilbyder dig ofte andet relevant viden som du kan research. Det er ingen hemmeligheden at den største naturligvis er Wikipedia. Men hvad med Google, er de bare en mellemmand og leverer reelt ingen oplysninger selv? Lad mig høre hvad i synes i kommentaren.

Sociale medier og netværker

Ofte går disse to typer af hjemmesider hånd i hånd. Ikke fordi at målet er det, men fordi det er sådan vi bruger internettet. Facebook og Twitter er fx målrettet til at være sociale medier, som sætter rammerne for kommunikation og interaktion med andre online. Men ofte når vi er sociale med hinanden, ender vi også med at bruge de til at netværke og måske skabe bedre jobmuligheder.

Det er meget nemmer at være et socialt medie til netværk mulighed, end at være et netværk som bliver brugt til at være social. LinkedIn er en service som ønsker at forbedre og skabe netværk i din branche, men tro mig, brugerne sidder ikke og chatter med hinanden der og deler billeder af familien, selvom det reelt er muligt.

Sociale medier er i dag kæmpe og mulighederne er uendelige, da det i virkeligheden bringer folk sammen. At Facebook i dag så tilbyder meget mere end det og måske har gjort den kommunikationen besværlig, det vil jeg måske berøre i en anden artikel.

Skriv en kommentar